måndag 23 april 2012

Den öppna loggboken

Bloggen har haft stor betydelse för att se den egna processen tydligare. Trodde inte den skulle vara så tydlig. Jag är alltså överraskad.
Att på detta sätt formulera mig under processens gång har gett mig större tydlighet till det jag gjort. Tankar jag annars tänkt skulle inte på samma sätt finnas och  stannat kvar. En tanketråd hade på samma sätt inte varit lika synlig utan bloggen. 
Möjligheten att se och följa andras projekt, process och funderingar har också varit bra och sporrande för det egna projektet. Jag har känt att jag varit mer i ett sammanhang även om jag jobbat själv och inte fysiskt träffat de andra.
Jag har tidigare jobbat i grupp på olika sätt, från där vi gjort verket tillsammans till ett gemensamt verk och endast egna verk på gemensamt tema. Då hade vi flera fysiska möten där vi samtalade om vad vi gjorde och hur vi skulle gå vidare mm.
Bloggen har fungerat på liknande sätt med den extrabonusen att mycket tydligare se mina egna reflektioner om hur jag tänkte och handlade. 
Denna erfarenhet kommer jag att ta med mig vidare in i mitt lärararbete på BVK. 
Jag har blivit loggbok på blogg- frälst på allvar.

Skillnader i projektet och i undervisningen.
Vi har inte haft grupphandledningar eller träffar så ofta under projektets gång som på utbildningen. Vi har inte haft handledning med externa handledare så ofta som vi har på BVK.
Våra studenter studerar på heltid och kan lägga all tid på projektet  som brukar ligga på 4-7 veckor, så har det inte varit för oss. Vi har istället haft längre tid på oss men samtidigt arbetat i princip heltid.
Skillnader mellan projektet och undervisningen består också i att vi lärare är konstnärer och har kunskap och erfarenhet om gestaltande arbete vilket inte studenterna har som går på bildlärarutbildningen. Vi har inte behövt brottas med gestaltnings problematiken på samma grundläggande sätt som studenterna, men man kan absolut känna i gen sig i processutvecklingen som man måste ta sig igenom för att komma vidare med det gestaltande arbetet. Projektet hamnar därför på en metanivå som studenterna inte kan nå fram till.
Vi har framför allt undersökt bloggverktyget och hur det påverkar och inverkar på det egna konstnärliga arbetet och hur det bidragit till den egna läroprocessen. Vi har även erfarit hur grupphandledning och externhandledning haft positivt inflytande på gestaltningsprocessen.
Två avslutande frågor:
Vad hade hänt om vi hade haft möjlighet att göra projektet på heltid under 8 veckor med handledning både i grupp och med externhandledare precis som studenterna?
Hade gestaltning och bloggande sett totalt annorlunda ut eller hade process och gestaltning  förhållit sej likande till hur den nu blev?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar