söndag 28 augusti 2011

degen som jäser över

Förra veckan gjorde jag två filmer nere i hobbyrummet i mitt hus där ja bor. Det var liksom inte lika långt till källaren som till ateljén.De har tjänat som start, det vill säja, jag visste redan innan att de skulle vägleda mej efter att de inspelats.
Den ena filmen är 2.30 min och den andra 1 timme. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att lägga in dem i datorn för att sedan lägga upp dem här. Men det kommer förr eller senare. (Kolla längst ner jag har lagt upp den nu)
Kort brief om filmerna.
Med hjälp av C har vi satt degar som jäser upp med rasande fart och bokstavligen jäser över. Detta filmat i realtid och som stop motion. När de var klara insåg jag att jag inte kan ta ett generellt grepp på vad motstånd och kamp på olika sätt kan se ut. Arbetet måste som alltid silas ner och finfördelas.
Träffade i veckan när jag var i Umeå en person som jobbade på länsmuseet med berättelsen. Alltså att skapa möjlighet för människor att mötas och berätta saker för varandra. Hon har anordnat flera berättar festivaler i Norrland. Tänkvärt. Nu söker jag efter en berättelse eller flera som kan berättas på något sätt. 
Har en tanketråd som dök upp igår när jag var på några vänners bröllop och jag stod och pratade med lite folk som jag både känner och inte känner. Vi kom att tala om det jag vill åt inser jag idag.
Nu måste jag nysta lite mer och se vad det kan komma ut av min tanke. Jag förnimmer något som jag i stunden inte kan ventilera här eller någon annanstans.
Nu lite länkar om sådant jag vill göra eller se.

Jag skulle vilja måla porträtt av dessa 10 farligaste kvinnorna i världen. take a look:
http://www.zimbio.com/10+Truly+Dangerous+Women

...Och missade en k-special som jag kommer att se någon kväll framöver.

Basquiat: The radiant child

Om en konstnärlig kometkarriär. Från graffiti i New York under 70-talet till dukar med unik känsla för färg och komposition under 80-talet. Basquiat var och förblir ett mysterium, men vännen och filmaren Tamra Davis lyckades få en intervju som utgör kärnan i denna dokumentär.

 

har lagt upp filmen deg 1.1

Den finns på VIMEO klicka på länken nedan

DEG 1.1

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar