onsdag 7 december 2011

lång dags färd mot natt

Idag har jag drygt 400 spänn fattigare fått tag på ett konverteringsprogram som nu ska göra bilder av ettor och nollor. Det tog mej ca 3 timmar att komma fram till detta beslut. Då jag inte hade en susning om vad alla filförkortningar betydde. Flyttade också över olika filer från minnes kort och datorer. Allt ligger nu på arbetsdatorn och tynger ner den som en sten.
Läste i förbifarten om att man ALDRIG får fylla en MAC hårddisk för då krachar den och går inte att återskapa - nånsin! Ni förstår hotbilden?
Så jag har alltså lärt mig MASSOR av nya saker om HD filer. Bland annat att dessa små söta komprimerade HD filer växer som av gödning när man omvandlar dem till bilder. Det tar också en oändligt lång tid att konvertera dem. Jag har lagt dem i ordning och programmet ska ta dem en efter en. Hur lång tid kan det ta? Jag läste på en sida att 10 min HD fil skulle ta 1.40 min att konvertera. Ok, jag har 1.30 minuters film att konvertera i 8 delar!!!
Jag har varit så uppe i att få ordning på det tekniska som det heter att jag inte haft ro att titta på DV filmen i min DV kamera idag. Jag började ändå lite lätt och upptäckte att det var en del surrande i ljudet. Förmodligen kameraljudet för det är problemet med semi proffs kameror. Om nu HD filerna är lösta hoppas jag lägga nästa PU tillfälle på att lyssna mer på DV banden.
Ingen direkt reflektion här mer än att tekniken går frammåt men det går inte fortare för det.
Tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar