tisdag 31 januari 2012

Dutt och pill och en ljudeffekt

Det senaste arbetet med filmen har handlat om att finputsa på ljudet som var för lågt. Med hjälp av användar manualen i final cut express lyckade jag att höja ljudet i någonslags digital anda. Avslutade just det arbetet precis nyss så jag har inte testat hur det låter om man kopplar in TVn.
Vid själv visandet den 13.2 på HDK kommer jag använda lurar för det passar just det rummet bäst. Och jag tycker det funkar mycket bra i lurarna.
Hämtade hem en ny klappeffekt eftersom klapp ljudet jag hade var för mesigt. Lite pill med dissolvrar i både ljud och bild har jag hunnit med. En text/titel/namn i början och i slutet finns nu också.
Filmen börjar i gult flimmer och slutar i de samma. Jag är inte helt 100 på att jag vet varför eller innebörden av det. Det har mest handlat om en magkänsla. Att filmen är delvis ostrukturerad och i andra delar följsam är medvetet för att understryka makt relationen.
Titeln är nu Den vita behöver.  Jag har ju suttit och lyssnat på de kort klippta meningarna ganska länge och plötsligt blev just meningen som börjar -Den vita behöver - som kändes som mest meningsfull om man tänker att makt behöver något att förhålla sig till. Kanske blir det bara - Den vita. Det ska inte vara lätt att tolka det man ser och hör i filmen. Jag vill att man ska följa med i precis det man ser hör och upplever i stunden utan att fundera över hur det ska sluta. Samtidigt jobba med det linjära mediet så det blir ickelinjärt i någon mån så att man kan vända gå tillbaka gå fram gå åt sidan gå vilse gå hem lite som det uppstår bara.
Jag såg Jonas Mekas film Sleepless...på GFF igår och det var, kan jag se i efterhand, en evighets labyrint att se på. Olika människor ( typ vin och spritdrickande manliga konstnärer från NYC- gäsp!) berättade historier på ett sånt dokumentärt och oredigerat sätt att man var tvungen att LYSSNA och SE för att inte somna. (Lustigt när filmen handlade om att J.M inte kunde sova.)
Ok.
Nu gör jag ett sista ingepp i min film idag. Imorgon är det februari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar